20081225

Spotify


Jag bara älskar Spotify!

Äldsta dottern har haft konto på Spotify några veckor och nu i julhelgen har jag själv skaffat det. Och jag bara måste säga att det är en helt otrolig tjänst! Trots att jag bara är i början av användandet så har jag redan hunnit lyssna på både ny musik och gamla godingar som jag eller syrran hade på singlar för många MÅNGA år sedan! Vilken nostalgitripp!

Spotify är så enkelt att navigera i och du skapar enkelt dina egna spellistor. Det är en dröm för musiknöörd!


Julen bjöd på 9 (nio!) nya musik-CD. Samtliga skivor hade jag kunnat lyssna på helt lagligt via Spotify om jag hade haft kontot någon dag tidigare... Men å andra sidan är det något speciellt med julklappsskivor så det är ok - för denna gång!

Uppdaterad 2009-01-04
Vill du veta vad Wikipedia skriver om Spotify, kan du läsa det här!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har hört talas om Sportify men vet inte riktigt hur det funkar? Kan man (lagligt) ladda ned musik därifrån? Eller lyssnar man endast på musik?

Har du lust att förklara för en oinvigd!?

Per sa...

Hej Mia!
Enklast förklaras nog Spotify som en online-musiktjänst för att lagligt lyssna till strömmad musik över internet. Du laddar alltså inte ner någon musik, men du kan skapa dina egna spellistor.

För en mer utförlig beskrivning tycker jag att du ska klicka på Wikipedialänken som jag uppdaterat inlägget med, eller gå till Spotifys hemsida (länkar finns i det ursprungliga inlägget).

Hur som helst, om du precis som jag aldrig hoppat på fildelningsvågen så rekommenderar jag verkligen denna tjänst!

Anonym sa...

Inget bra om man inte kan ladda sin MP3 spelare väl? Vad tillför detta mänskligheten när man kan ladda ner musik och använda i sin MP3?

Per sa...

Alla har rätt till sin åsikt, men ibland undrar jag varför allt måste vara totallösningar för att passera det svenska kverulantträsket?
Om jag gillar att lyssna på musik på datorn, medan jag sitter vid den, så anser jag Spotify vara en kanonbra lösning. Det innebär inte att jag väljer bort MP3 i något annat sammanhang.
På samma sätt gillar jag att bada i både pool och i havet, men jag MÅSTE inte hitta ett ställe där jag kan göra det samtidigt...