20061208

Klimatförändring?

Hela hösten har tidningar, radio & TV varit fulla av katastrofskriverier om den galopperande klimatförändringen. Exempelvis lär denna vinter vara den varmaste på 500 år. Man kan för all del fråga sig vad som hände för 500 år sedan. Varför var den vintern så varm...?
Eller för 115 000 år sedan fram till 11 500 år sedan, när Norden täcktes av 10 km packis - har det inte blivit avsevärt varmare efter det, utan att vi drunknat i vårfloden eller kippat efter syre i växthusgaserna?

Överdrivet hot eller inte, jag kan inte bedöma det. Jag sorterar mina förpackningar och kör min BioPower-bil. Vad jag däremot kan konstatera är att en ögonblicksbild från Kungsan idag på lunchen visar gräsmattor som är grönare än på sommaren. Kontrasten mellan grönskan, de skrinnande barnen på konstisen och den pågående julmarknaden är intressant att betrakta och begrunda.

Tog denna bild i bilen för en vecka sedan. Men nu börjar det bli kallare. Idag är det bara 10 C...


Inga kommentarer: