20060217

Backuplösningar

"RAID 1 mirroring mellan 2 stora hårddiskar kan vara en smidig backup-lösning som alternativ till en extern hårddisk."

Så skriver en kompis på sin blogg angående vad man bör tänka på när man skaffar en dator för framtiden.

Jag håller med, men bara delvis. Lösningen fungerar i många fall, men skyddar inte vid brand eller stöld. Anser därför att man verkligen bör överväga alternativ med automatisk backup externt, t ex IDG Webbdisk, (
Storegate). Har själv bara positiva erfarenheter av att lagra filer externt. När jag exempelvis bytte dator för ett par år sedan hade CD-brännaren lagt av på den gamla. Vad göra? Jag ville ju ha kvar alla foton och mappar som byggts upp under ett antal år.

Lösningen blev IDG Webbdisk. En smidig lösning som jag har tillgång till genom medlemskapet i IDG. Det var enkelt och snabbt att kopiera över allt som jag ville spara. När sedan den nya datorn var på plats så var det lika enkelt att lägga tillbaka materialet. Prisvärt och användarvänligt. Jag kunde hela tiden bygga ut lagringsutrymmet direkt på nätet, och krympa det motsvarande vartefter behövet minskade!

Naturligtvis finns det även en rad med gratisvarianter där ute, men när det gäller sådant som absolut inte får förstöras litar jag hellre på en välrenommerad aktör.

Inga kommentarer: