20060226

Historien om en bild

Uppdaterad 2006-08-03:
Det finska företaget polttopiste.com har under sommaren bytt layout på sin hemsida och min bild finns inte längre kvar.

Sommaren 2004 när familjen semestrade i finska skärgården tog jag precis som vanligt en massa bilder. Mest på barnen förstås men även en hel rad natur- och skärgårdsvyer.

På hösten brände jag en CD med bilderna och skickade till kompisar i Finland. En av dem tog med skivan till sitt jobb på en av Helsingfors advokatbyråer. Hon var speciellt förtjust i några foton med solnedgångar, och sparade ner en av dem som skrivbordsbild.

En tid senare hade byrån besök av en representant från ett företag som sysslar med marknadsföring. Han såg bilden, gillade den skarpt och frågade efter fotografen. Min kompis sa som det var och han bad henne då att kolla med mig om han fick använda den på företagets hemsida!

Så frågan kom från Helsingfors. Jag tyckte att det var en kul grej, sa ok och resultatet kan beskådas på
www.polttopiste.fi (Flashversionen). Originalfotot kan du se här nedan. En kul detalj är att de publicerat bilden spegelvänd (!) något som jag tycker att den bara vinner på!



Inga kommentarer: