20060219

Tankar i söndagsbastun

För ett par dagar sedan blev jag ombedd att svara på en enkät som några studenter jobbade med. Förfrågan kom från Svenska Bastuakademien där jag är medlem sedan ett antal år. Akademien arbetar för främjandet av bastukulturen och det är ju något som jag gärna ställer mig bakom!

Nåväl, en av frågorna som skulle besvaras var vad jag inte skulle vilja vara utan i en bastu. Spontant svarade jag "rinnande vatten", för att slippa lämna själva basturummet när stävan ska fyllas på. Detta var en självklarhet, bland många andra, när jag byggde min egen bastu för några år sedan. Men när jag satt i dagens söndagsbastu började jag fundera om det inte finns annat som kanske betyder ännu mer för trivseln i bastun. Utan inbördes ranking kan jag konstatera att ett välfyllt väggmonterat kylskåp i relaxen är ett måste, liksom den fastmonterade bilstereon (givetvis med högtalare även i basturummet). Extra handdukar och badrock för spontan gästbadare bör finnas, liksom ölkorv och olika sorters snacks!

Kylskåp & stereo - ett absolut måste i bastun?


Och sedan har vi ju det här med kaminen. Idag vore det otänkbart för mig med något annat aggregat än ett "Aina Valmis" (i Sverige kallad "Symphony"), eller i vart fall ett av samma typ. Dvs, ett aggregat som alltid är redo! Det står på stand by värme dygnet runt, året om. När man vill basta öppnar man locket och drar på värmen för fullt. Ingen förberedelse, inget onödigt meckande. Startsträckan när andan faller på är en nanosekund! Finns bara en sak som slår denna kamin och det är givetvis den vedeldade ugnen i skärgården, men då är det semester och badandet kan planeras på ett annat sätt.

In sauna veritas - I bastun råder sanningen

"Aina Valmis" från finska Harvia

Inga kommentarer: