Visst är det intressant med den mobila utvecklingen. Telefonerna blir mer och mer avancerade. Saker vi bara drömde om för 3-4 år sedan är idag verklighet. Utbudet av modeller är större än någonsin och det är omöjligt för gemene man att hänga med i modellbytena.
För några år sedan kunde en privatperson byta upp sig bland mobilmodellerna, i takt med att ett operatörsbundet abonnemang löpte ut. Det var oftast genvägen till en nyare och modernare mobil. Om man inte kunde flirta med arbetsgivaren vill säga och den vägen få tillgång till det (näst?) senaste på marknaden.
Idag ser vi en intressant utveckling. Mobiltillverkarna och operatörerna börjar inse (vi har bara sett början av denna trend) att företagen är mera trögrörliga. Telefonbyten kan inte ske lika ofta. Det är för stora problem förknippade med att plattformsverifiera nya modeller, att godkänna dem säkerhetsmässigt och att erkänna nyttan med nya tekniska möjligheter. Kostnadsaspekten lurar givetvis också i bakgrunden. Därför blir privatkunderna mer och mer intressanta. Privatkunden väljer själv när det är dags att byta. Hindret är egentligen bara den egna plånboken. I övrigt är det graden av intresse för ny funktionalitet och design som avgör.
Telefonerna har samtidigt haft svårt under det senaste året att omsättas i den takt som tillverkarna skulle önska. Varför det? Hur stämmer det med det som sagts ovan? Svaret tror jag inte är konstigare än att vi tillfälligt nådde en nivå under 2004-2005, där nyheterna inte var tillräckligt heta för att motivera ett byte. Minneskapaciteten var inget att skriva hem om. Därmed var det inte heller lika självklart att ladda ner favoritmusiken. För få abonnenter i 3G-nätet för att videosamtalen skulle bli riktigt intressanta. Displayen för liten för internetsurfande och menyerna för omständliga för att telefonen skulle kunna ersätta den traditionella PDA:an, och kameran var sämre än en Kodak Instamatic från 1968!
Varför tar det fart nu då?
Enkelt! Alla dessa hinder håller på att rättas till, och det i oerhört snabb takt. Den senaste floran av telefoner har makalös prestanda. Plötsligt är inte de tekniska förutsättningarna något hinder. Mobilerna är snabbare, displayerna större, skarpare, får bättre och bättre upplösning och minnesutrymmet är häpnadsväckande. Till det kommer att kamerorna börjar bli konkurrenskraftiga med vanliga digitalkameror.
Den senaste hajpen är TV i mobilen. På Cebit har det varit något av ett huvudnummer. Mässan översvämmades av nya TV-mobiler. Är det något som intresserar gemene man? Ja definitivt anser jag! Se även Tidigare inlägg 8 februari 2006
Vill man sia om framtiden, så gäller som vanligt att titta på vad som intresserar konsumenten i det ”normala” livet. De flesta ägnar en stor del av fritiden åt telefonen eller framför TV:n. Vad är då mera självklart än att förena dessa båda element? Som med övriga tjänster har begränsningen tidigare varit displaystorlek och prestanda. Detta löser man nu efterhand på nya modeller. Nu gäller det för branschen att hitta standarder och innehåll (!) som gör att konsumenten vågar satsa. Intresset finns – självklart! Vem vill inte kunna ta del av omvärlden i rörliga bilder ”as we speak”?
Vi har bara sett början, och än så länge knappt det. Inom ett par år slipper flertalet av oss vänta på Rapports halvåtta sändning för att ta del av dagens alla nyheter. Vi ser dem helt enkelt på tåget hem från jobbet. Och inte bara det. Vi väljer själva exakt vilka nyhetssändningar vi vill ta del av!
Visst är det spännande, och ett sanslöst privilegium, att få vara med på denna fantastiska resa in i en framtid som egentligen redan är här!
20060315
Mobil utveckling
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar